Passa al contingut principal

Recompte

La vigília de la Castanyada - que no s’enfadin el bisbes italians, sobretot! - el món va arribar als 7 mil milions de persones, i això vol dir que de cada mil habitants del planeta, 1,1 és català, o, per fer-ho rodó i no comencem a esquarterar la gent, de cada 10 mil terrícoles, 11 paguen impostos (o no) a Catalunya. El pes relatiu s’incrementa, i ha augmentat el 10% en l’última dècada, així que haurem de fer allò que diu la tradició: com més serem, més riurem. He llegit que el ciutadà mundial mig és un home xinès, de 28 anys, cristià, que viu en una ciutat, sap llegir i escriure, i treballa en el sector serveis. I el ciutadà català mig? Com és? No ho sé, però si ens posem a dibuixar-lo, segur que surt algú de 40 anys, que viu a la Regió Metropolitana de Barcelona, coneix la llengua del país, però segurament no l’usa habitualment, no parla fluidament cap llengua estrangera, mira la televisió un bon grapat d’hores al dia, perquè ha reduït despesa en el capítol d’oci, llegeix premsa més que llibres, viu en un pis de propietat (encara?), i es mostra decadent o indignat segons com li va la fira. No sabem si és susceptible, perquè l’Idescat no ha acabat l’estudi sobre hàbits i condicions de vida de la població, i, a més, crec que no havien contemplat aquesta variable en les enquestes. Tanmateix, l’ínclit (m’agrada aquesta paraula) Peces - Barba ens ha encomanat que ens ho fem mirar, perquè no sabem encaixar brometes. Gràcies a aquest polític, que va formar part de la redacció de la Constitució espanyola, el català mig coneix una mica més la història del nostre país. I això perquè, de broma, poma, va decidir explicar al món que havia estat un error enviar les tropes del comte duc d’Olivares a Catalunya en comptes de fer-ho a Portugal. Diuen que la duquessa d’Alba es va fer una fissura a la pelvis quan sortia del bany, i que per això ha hagut d’ajornar per més endavant el viatge de noces. Però jo no n’estic segura, que això fos un accident domèstic. Podria ser ben bé que a l’actual comtessa duquessa d’Olivares tampoc no li fessin gràcia les sortides jocoses del Peces - Barba, més que res perquè ja li va costar prou fer les paus amb els flamencs. I, tornant als comptes, el 20 d’octubre es va celebrar el dia mundial de l’estadística, coincidint amb la segona jornada de vaga general a Grècia, provocada, probablement, per un tema de números. I és que, cal recordar-ho, els humans som, per sobre de tot, numèrics. No endebades, a l’escrit més antic de què es té constància no hi ha ni una sola lletra: tot són números. Per això, valdria la pena que més d’una vegada ens dediquéssim a comptar fins a deu, com deien les jaies, abans de parlar, així mesuraríem el que diem i no caldria després demanar disculpes.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Trampa

Els anys que en comptes de crisi hi havia misèria, les dones van inventar la trampa, un record d’infantesa que sobreviu en algunes taules – a la meva, sense anar més lluny. La truita amb trampa va ser un enginy per allargar les menges elementals quan eren escasses. N’hauria de dir cuina creativa d’allò que feien les nostres jaies – o padrines – però ara la creativitat sembla un espai reservat a l’abundància, el glamur i la projecció mediàtica, per això pareix més idoni anomenar-la cuina de subsistència. Es baten ous i s’hi afegeix farina fins a formar una pasta suau sense grumolls, després una mica de julivert picat i alls tendres, si es vol. En una paella, es cou la mescla en forma rodona. Després, es talla a triangles o a daus i es col·loca a la cassola per allargar el tall, de peix o de carn, amb suc. Els ous de la truita es poden canviar per aigua quan la cosa està més que magra. També hi ha versions amb molla de pa remullada amb llet en comptes de farina. He de dir que l’abadej