Passa al contingut principal

Tants caps, tants barrets

Hi havia una vegada un rei juganer que va plantejar un enigma als tres consellers savis que tenia. Si l’encertaven, continuarien amb la feina, si no, la perdrien.
El rei va posar els tres savis en filera índia, i els va ensenyar tres barrets blancs i dos de negres. Posaria un barret a cada cap, de manera que només poguessin veure el barret que portava el del davant: el primer savi no veuria cap barret, el segon, en veuria un, i el tercer, dos.
El joc consistia a esbrinar de quin color era el barret que portaven. Si un d’ells s’equivocava, anaven tots al carrer.
El rei els va posar els tres barrets blancs i va preguntar a l’últim savi de la filera, que no va dir res. El segon també va callar. El primer, de seguida va respondre: blanc! Com ho saps? Va etzibar el rei. Fàcil, majestat. Hi ha tres barrets blancs i dos de negres. Si el tercer savi hagués vist dos barrets negres, hagués contestat que el seu era blanc, sense dubtar-ne. Com que no va contestar, hi ha dues possibilitats: va veure dos barrets blancs, i, per tant, el meu és blanc, o en va veure un de blanc i un de negre.
En aquest segon cas, qui porta el negre? Si el meu hagués estat el negre, el segon l’hagués vist i hauria pensat que si ell també el portés negre l’últim no hagués tingut dubtes. Per tant, o bé ell el portava blanc o bé el portava negre. Si ell també en portés un de negre, l’últim hagués respost blanc sense vacil•lar, i com que tots dos van tenir dubtes, el meu havia de ser blanc.
Tots tres eren savis, però només un estava en situació de respondre correctament. Tots tres eren savis, i la saviesa va fer que el tercer i el segon callessin perquè el primer pogués resoldre l’enigma.
A més, el rei havia introduït un sistema de cooperació entre els tres savis que consistia a condemnar-los a tots si un d’ells errava. No s’hi valia mentir!
Deia Maquiavel que els éssers humans es divideixen en tres grups: els que pensen, els que no pensen però són capaços d’entendre els que pensen, i els que ni pensen ni entenen.
Maquiavel defensava la necessitat d’un lideratge fort, d’un estadista que sabés enfrontar-se als problemes per resoldre’ls abans que no fossin massa grans. Un líder massa tou o massa preocupat per ell mateix podia portar el grup al desordre i a la desorientació, en canvi, un líder ferm, que posés per davant els problemes del grup abans que els propis podia portar el grup pel camí de l’èxit.
Tants caps, tants barrets és una frase que va fer famosa en Serafí Pitarra, poeta i dramaturg barceloní. Ve a dir que cadascú ha de pagar segons la despesa feta.
Ara que Catalunya es troba davant d’un problema previsible, callar o lluitar, més que mai cal que cadascú es posi el barret que li toqui, blanc o negre, de savi o d’interpretador, i tirem endavant en el camí de l’èxit.
Cal, això sí, que fem cas del missatge de Maquiavel: lideratge prou fort per saber on volem anar. Sense embuts.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Fuet

Diria que a l'estiu sempre aprenc alguna cosa nova. A la resta d'estacions segurament també, però potser és durant les vacances, quan el tedi fa que les hores siguin més llargues del normal, que paro atenció als detalls, més que res per distreure'm. L'aprenentatge d'enguany va arribar de manera inesperada. Uns coneguts ens van convidar a sopar a casa seva. El meu home i jo vam aparèixer amb una ampolla de vi - Costers del Segre, faltaria més - i un pastís. Ens van fer passar a la terrassa i seure en una taula on hi havia pa amb tomàquet, embotits i alguns capricis. Fins aquí, tot convencional. Extremadament convencional diria. Després del ritual d'obrir el vi, tastar-lo i fer els comentaris de rigor, ens trobàvem amb una llesca de pa amb tomàquet a la mà quan l'amfitriona ens ofereix una mena de fuet acompanyat d'un tasteu això. Estic convençuda que el fuet és una de les aportacions més rellevants que hem fet a la Humanitat. En més d'una ocasió he or...

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó...

Colònies

Dissabte al migdia. Pugem al cotxe i prenem rumb a la casa de colònies. La meva filla petita està tipa de sortir de convis, i ja va anar de colònies fa un temps. Ara hi torna perquè vol, perquè ha insistit, i ja ens està bé, així que no ens queixem. Preparar la bossa – sempre me n'oblido – és una mena de suplici. Triar la roba, comprar el que falta, marcar-ho tot – tot! – amb el nom. La roba de cada dia, dins una bossa de plàstic, que no calgui remenar per trobar una samarreta: bossa diària, i acabem aviat. Una bossa més de recanvi, no fos cas. Vuit pantalons curts, vuit samarretes, vuit mudes interiors, pijames, impermeable, banyador, xancletes, tovallola, necesser. Un jersei per si de cas. Un altre jersei per si de cas s'embruta el primer. I pantalons llargs, no sigui que faci fresca o calguin per alguna activitat. Vambes. I unes altres vambes també. I llanterna per jugar. Protecció solar, anti-mosquits, anti-polls. Sembla que no hi falta res. El peluix. Fa una estona que he ...