Passa al contingut principal

Orgull i transparència

Despenjo l’auricular i marco un número. Tres senyals i el so de despenjar. M’identifico, saludo i demano a qui hi ha a l’altra banda del cable si és un bon moment per parlar o està enfeinat. Sí, estava pensant. Doncs seré breu, dic, i demano disculpes per destorbar. No passa res. És estrany que algú confessi que pensa, sí, potser sí que sóc estrany, però de tant en tant, sobretot a la tarda, dedico un temps a pensar. Bé, deu ser per això que et van bé les coses, m’atreveixo a opinar, i sento el riure a l’altra banda. Que no tinc temps per pensar que no tinc temps per pensar no tinc temps per pensar que no tinc temps per pensar, cantava Mazoni fa uns anys, i suposo que ara hauria de variar la lletra, perquè ha passat de moda. Els apòstols de la nova era afirmen que el lema de les empreses ha de ser innovar o morir, perquè els resultats no canvien si es continuen fent les coses de la mateixa manera, i esclar, sembla una evidència. Prendre uns instants de calma i serenor, sentir el diàleg interior i mantenir una conversa constant amb l’entorn podrien ser claus, diuen, per millorar una organització. Fins i tot, desprendre’s de les jerarquies i fer que flueixi la informació de baix cap a dalt i a l’inrevés, obrir les finestres i que entri l’aire, que s’impregni tot de transparència, confiança i bon rotllo. Tots els membres d'un equip poden participar en el desenvolupament d'un projecte amb autonomia, amb col·laboració i espontaneïtat com a principis, perquè el talent es desprengui de vergonyes i emergeixi. Sembla molt engrescador. Tanmateix, després de dir compro, arriba el primer penediment, el primer error, el més antic de tots: haver oblidat que la naturalesa humana és diversa, i que en un grup ràpidament apareixen les figures clàssiques: el líder, el treballador, el mandrós i l’aprofitat, altrament conegut com trepa. El més simpàtic, no ens enganyem, és el trepa. El líder, i tothom pensa que ho és, pot sucumbir a les enveges que pugui generar; el treballador pot agobiar-se de feina, el mandrós s’ho passa pipa encara que tothom li hagi vist el llautó. El trepa pot quedar amagat a primeres vistes, i en algunes escales arriba a uns nivells de sofisticació que és difícil de detectar. Caldrà fer més que presentacions en power point i bones paraules per formar equips que col·laborin en xarxa i els resultats siguin millors en tots els sentits. Caldrà, potser, ser més modestos, i recuperar la tradició de l’orgull per l’obra feta. L’altre dia, després de destorbar els pensaments d'algú amb una trucada, vaig visitar una granja, i els propietaris la van ensenyar sense cap carta amagada. La transparència naixia de l’orgull de la feina feta, de l’esforç per aconseguir aquells resultats, bons per cert, i mostrar-los al món. Semblava que diguessin has vist que bonic m’ha quedat?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua