Passa al contingut principal

Indignació i dignitat

Era en un hotel de Xian, la ciutat de l’espectacular jaciment on es troben els Guerrers de Terracota. Havia anat al lavabo i vaig tirar de la cadena, però, com si m’hagués convertit de cop i volta en el Peter Sellers de The Party, l’aigua va començar a vessar pels costats del vàter, sense control, i a mi em va quedar cara d’espant. Una neboda meva, al cubicle del costat, xisclava perquè un rierol amenaçava de mullar-li les sabates, li vaig dir que era jo, i, com si el fet que fos el meu inodor canviés res, es va posar a riure.
Vaig avisar una senyora que hi havia a prop dels serveis femenins, i de seguida va arribar una altra senyora, es va agenollar, i amb una baieta va recollir l’escampall. No sé què ha passat, li vaig dir, en català, esclar, perquè no parlo xinès, jo només he tirat de la cadena perquè hi havia un paper, i ha començat a vessar l’aigua. La senyora ni em mirava, perquè l’altra, des de dalt, li devia dir una cosa així com espavila que això ha de quedar net ja.
És un dels episodis en què recordo haver passat molta vergonya. Vergonya per veure com algú s’havia d’agenollar per arranjar un desperfecte que havia provocat jo, encara que fos un accident i no hi hagués cap mala intenció. Suposo que per això, quan es parla de dignitat, em pesa la imatge d’aquella senyora.
La dignitat és un valor que forma part de la condició humana, però no és un estat que s’adquireixi amb el naixement, ni es tramita com un document, ni es bescanvia al supermercat. La dignitat és una fita individual i social per aconseguir unes condicions mínimes de subsistència, una relació de respecte amb els altres i d’harmonia amb l’entorn, i que inclou també l’existència de projectes de futur.
La indignació, va escriure Spinoza, és l’odi contra algú que ha fet mal a un altre. És una passió trista i, alhora, necessària, perquè només si ens indignem podem progressar en el camí de la dignitat, perquè canviï allò que fa mal. Però és una passió trista, i cal transformar l’energia que conté en una passió alegre, capaç de millorar les condicions individuals i socials.
A Catalunya, el mes d’abril es va tancar amb 601.541 persones aturades, i 94.927 persones portaven més de dos anys en aquesta situació. A Lleida, les persones en atur eren 29.652, i 3.438 d’elles amb més de dos anys com a demandants de treball. Són xifres per indignar-se, per irritar-se, i també per ocupar-se del que cal: generar les condicions per donar la volta als números. Com? Atraient inversions, donant suport a la petita i mitjana empresa i a l’emprenedor, perquè creen llocs de treball, i a les empreses exportadores, perquè aporten ingressos per al país, tan importants quan hi ha dèficit. Ara que ja ens hem emprenyat, toca arromangar-se, tots.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua