Passa al contingut principal

El que pot un cos

Les converses d’autobús són sorprenents, perquè, envoltades de cares desconegudes, sense forma, sembla que les paraules es tornin anònimes, fins i tot invisibles. En diferents recorreguts, he sentit com es trencava una parella per telèfon mòbil, he parat l’orella a crítiques ferotges contra algú altre, un amic, un parent, un cap, un encarregat. He sabut quina orientació política tenen molts desconeguts, i he après que les llàgrimes són universals, com els mocs. L’altre dia vaig sentir com un grup de noies - no arribaven a la trentena -parlaven d’operacions per embellir els pits. Una altra noia, de fora del grup, hi va ficar cullerada, i així em vaig assabentar dels preus d’aquestes intervencions. Eren quarts de nou del matí, i encara em sobta que a aquestes hores, quan el perfum de la dutxa tot just ha arribat a la pell, es pugui ocupar el temps amb una disquisició tan elevada, pròpia d’un cas pràctic de l’ètica spinoziana. Ningú no sap el que pot un cos, aquesta és una de les frases més citades de Spinoza. L’ànima i el cos, va escriure aquest pensador del segle xvii a l’Ètica demostrada segons l’ordre geomètric, són una sola i la mateixa cosa, concebuda sota l’atribut del Pensament o el de l’Extensió. Això vol dir que tot el que li passa al cos té afecció sobre l’ànima i a l’inrevés, perquè s’han d’entendre com un tot. Per això, la percepció d’un defecte del cos pot arribar a impactar tant que l’ànima s’entristeixi, o la tristor afecta tant el cos que els ulls ploren. L’única sortida, però, és l’acció: rascar-se la butxaca i solucionar el defecte o aprendre a conviure-hi i a treure-li el màxim profit. De tota manera, i en la línia de l’ètica spinoziana, no pretenc jutjar la bondat o la maldat d’un canvi en l’estètica corporal, perquè les coses són com són, i no de cap altra forma. No hi ha valors universals ni patrons naturals, i com més convençuts estiguem d’això, més serenitat d’ànim assolirem. No hi ha universos ideals ni veritats universals que s’hagin d’assumir com a patrons de vida, com no hi ha cossos perfectes: no hi ha més cera que la que crema o, si es prefereix, tot el peix està venut. Més enllà d’uns pits agraciats o desgraciats, lamentar-nos per un món que ens fa fàstic no serveix de res, perquè el món és com és, i no pot ser de cap altra manera, per molt que plorem o ens enrabiem. La nostra virtut serà justament l’acció per canviar el que ens desagrada, igual que quan plou no tenim més remei que obrir el paraigües, i de res no serveix maleir el cel perquè la pluja ens mulla quan sortim de la perruqueria. Tot el que passa a la vida és necessari, no necessàriament útil, però si necessari, perquè respon a la naturalesa de les coses. Per això, si volem gaudir d’un món més just, ens haurem d’arromangar i actuar per resguardar-nos i resistir serenament l’adversitat. Ai! Com costa a vegades resistir. I quantes més costa fer-ho serenament!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua