Passa al contingut principal

El context d'un líder

Una llegenda xinesa explica que el general Sun Tzu, autor del llibre L’art de la guerra, va ser cridat en audiència pel rei de Wu, que el va retar a convertir les 180 concubines de l’harem en un exèrcit. Sun Tzu va dividir les dones en dues companyies, i va posar les dues favorites del rei al capdavant. Va demanar a les dones si sabien la diferència entre davant i darrere, dreta i esquerra, i elles van contestar que si, els va explicar que quan ell digués mirada al davant, elles havien de mirar al davant, quan digués a l’esquerra, havien de mirar a l’esquerra, i així fins als quatre punts cardinals. Elles van dir que ho havien entès. Per fi, va emetre la primera ordre, i les noies es van posar a riure. Sun Tzu els va dir que si les ordres no eren clares ni s’havien entès, la culpa era del general, i per això va tornar a repetir les explicacions sobre dreta, esquerra, al davant i al darrere. De nou aclarit, va ordenar a les concubines que fessin mitja volta a l’esquerra, i totes van tornar a riure. Llavors, Sun Tzu va explicar que si les ordres no eren clares ni s’havien entès, la culpa era del general, però que si les ordres eren clares, els oficials les havien escoltat i els soldats no en feien cas, la culpa era dels oficials. Va ordenar l’execució immediata de les dues favorites del rei, i les va substituir per altres dues líders. A partir d’aquell moment, cada ordre es va complir escrupulosament. Sun Tzu va escriure que un bon líder havia de tenir cinc virtuts: intel·ligència per saber reconèixer el canvi de circumstàncies i adaptar-ne les decisions; honradesa perquè els homes no tinguin dubtes sobre els premis i els càstigs; humanitat per estimar la seva gent i apreciar-ne l’esforç; severitat perquè les tropes estiguin disciplinades; i valor per saber aprofitar les oportunitats amb determinació i obtenir la victòria. Si això passava a la Xina del segle VI abans de Crist, fa un any, dos investigadors de la Universitat de Cambrige van publicar els resultats d’un estudi sobre les característiques de la personalitat d’un líder. La investigació s’havia portat a terme mitjançant un model matemàtic que va posar de relleu dues qüestions. La primera, que el temperament determina la capacitat d’una persona per ser líder o seguidor, independentment de la informació o dels recursos de què disposi. I la segona, que en un context de baixa conflictivitat, els membres d’un grup són majoritàriament seguidors; en canvi, quan el conflicte creix, augmenta també la proporció de líders. Els trets que distingeixen un líder, segons l’estudi de Cambridge, són l’audàcia, l’extroversió i la curiositat. Som en temps de repensar i recuperar valors, i per això, una mirada a la història del pensament serveixi, tal vegada, per recuperar i actualitzar virtuts (ens podem estalviar l’execució d’oficials, vaja).

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua