Passa al contingut principal

Índex de felicitat

“Sóc feliç perquè sóc porc. Com més porc, més feliç i, com més feliç, més porc. Sóc en Josep M. de Sagarra o de Segarra, com us agradi més”. La Roser Porta recull aquesta declaració en l'estudi Mercè Rodoreda i l’humor, i no m'hi puc estar de repetir-la, perquè resumeix una visió de la vida molt particular, independentment del context en què es va escriure: es tracta de la felicitat entesa com un estat personal, sigui porcí o equí, que tampoc no cal reduir-ne possibilitats. La Declaració d'Indepèndencia dels Estats Units també parla de felicitat, esclar que ho fa en termes menys animals: “Considerem com a evidents aquestes veritats: que tots els homes són creats iguals; que són dotats pel seu Creador de certs drets inalienables; que entre aquests drets hi ha el dret a la vida, a la llibertat i a la recerca de la felicitat; que per garantir aquests drets s'institueixen entre els homes els governs”. Aquesta felicitat s'entén com un camí de cerca al qual tots tenim dret, fins i tot aquell que se sent bé com un porc. Com que som en ple procés de repensar valors, a punt, diuen, d'encetar una nova era, paga la pena recordar que algú va encunyar el terme Felicitat Nacional Bruta. Ho va fer, els anys 70, el rei de Butan, un petit país situat a les faldes de l'Himalaia, entre la Xina i l’Índia. Posteriorment, economistes, sociòlegs, psicòlegs i altres han mirat de sistematitzar paràmetres que mesurin el benestar dels ciutadans, i fins i tot es publiquen resultats sobre l’índex de felicitat del planeta. Els paràmetres habituals per determinar aquest índex són l'esperança de vida, la petjada ecològica i la qualificació que manifesten els mateixos ciutadans sobre el benestar personal en una escala d'1 a 10. I ja hi som un altre cop, com si fos el dia de la marmota. Novament, els valors de llibertat i felicitat, tan preuats el segle xviii, retornen amb força - tingui o no alguna cosa a veure el rei de Butan - com a objectius que ha d'acaçar el bon govern. Ara que hem conclòs que el desenvolupament econòmic més enllà d'un cert benestar (ai!) no incrementa els índex de felicitat nacional bruta, haurem de fixar-nos en altres factors, diuen els experts. Doncs, bé, si no es tracta d'acumular territori i mercat per aprofitar economies d'escala, sinó de satisfer les necessitats dels ciutadans, haurem de tenir molt present que en un país gran és més costos atendre la diversitat i l’heterogeneïtat d'interessos, i és fàcil caure en la sobredimensió de les estructures administratives. En canvi, un país petit permet aprofundir en la satisfacció democràtica, en l’objectiu que ha de tenir present qualsevol governant: la felicitat i la llibertat de la ciutadania, fins i tot perquè triïn ser desgraciats.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua