Passa al contingut principal

No em diguis il·lusa

La vida és somni, deia Calderón el segle xvii, i afegia encara que els somnis, somnis són. Kant, al segle xviii, va dedicar també un pensament a la diferència entre la realitat i el somni, i va concloure que només per la connexió entre successos podem saber si el que passa correspon a la vigília o al món de Morfeu. També per a Kant la vida és un somni llarg, que es diferencia de les imatges que vivim mentre dormim per la coherència en el temps. Plató, ja a la Grècia clàssica, 400 anys abans de la nostra Era, va explicar a través del mite de la caverna com el nostre món és un gran somni, reflex d’una realitat superior. I Matrix, a les acaballes del segle xx, insisteix en la il·lusió de viure una realitat que no ho és, aquesta vegada amb màquines que han pres el control i exerceixen el poder a la manera d'un Gran Germà orwellià. Per això, no em diguis il·lusa perquè tingui una il·lusió, amb el permís de la cançó. A la fi, tots som, d'alguna manera, part d'un miratge. Aquests dies, em delitava en una de les afeccions que tinc. M’agrada consultar les estadístiques sobre poblacions, i m’agrada resseguir totes les variables en què treballen els que es dediquen a creuar dades. Entre tanta dissecció, descobreixo que dues terceres parts de la població catalana s’ha connectat a Internet els mesos de juliol a setembre, i em fa gràcia pensar com, a més d'aquest gran somni que és la vida, hem inventat un altre somni, una altra realitat on la il·lusió és la reina de la festa. Malauradament, la coherència és dèspota, i, com que no somio, no puc deslligar d'aquest pensament de somnis i realitats que encaixen com nines russes la realitat d'un món excessivament connectat a la xarxa. És cada vegada més habitual assistir a reunions familiars, laborals, amistoses o altres on qui mana és el telèfon mòbil, sigui per rebre missatges i enviar-los, sigui per explicar què fa qui sigui en cada moment i exposar-ho a la mirada pública de les xarxes socials, sigui per atendre una trucada que sembla que no pot esperar. La realitat fictícia, imaginada, que hem creat a Internet engoleix poc a poc, o de pressa, les relacions socials d'aquesta banda del món, i les malmet, les distorsiona, les margina. Ara, a més, resulta que llegir un llibre en paper o llegir-lo en suport digital transforma la lectura, perquè el llibre en paper convida a l’atenció i ofereix una visió extensa, i el suport digital facilita la dispersió i proporciona, o exigeix, una concentració en el missatge. Com els 140 caràcters que esdevenen sovint un seguit de sentències que poques vegades ajuden a la reflexió, i recorden massa els predicadors.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua