Passa al contingut principal

Calendari

Les vuit del matí d'un dia laborable. Sóc al cotxe, camí de Lleida. Escolto una tertúlia de ràdio que em distreu de l'arrenca, semàfor, carril a l'esquerra, semàfor, arrenca, de la sortida de Barcelona. Aturada per un vermell just abans d'agafar la Diagonal, sento un ritme de rerefons com de pel·lícula americana. Veig a l'esquerra un grup de persones que corren esportivament, però dubto que la remor provingui d'ells, i no crec en absolut que sigui cosa de la ràdio. Miro els que corren mentre al fons els tertulians parlen de l'endemà. La remor es fa intel·ligible, i, sí, prové de la meva dreta. No m'havia adonat que sóc davant del quarter del Bruc, i veig un grup de nois vestits amb pantalons com de camuflatge - o a mi m'ho sembla, potser és l'uniforme de diari, però com que no conec aquests temes més que pel cine.. - i samarreta verda militar, botes, cabell curt. Està clar que són estadants del quarter del Bruc. Canten cançons, per dir-ho d'alguna manera, semblants a les de l'entrenament de Full metal jacket, i a mi m'agafa aquella picassor anguniosa. Miro el semàfor. Sí que li costa! És 10 de setembre. De l’11 no parlaré, perquè ja ho coneixem. Deixem el cotxe davant de la casa dels Cambó, en un pàrquing, i enfilem carrer Princesa avall, i després a mà dreta fins a l'antic mercat del Born. Entrem. Una mirada ràpida al jaciment i a l'exposició. Ara toca agafar lloc, ja tornarem amb calma. Hem vingut a veure L’Auca del Born. És 13 de setembre. El primer cap de setmana després de l'inici de les classes, hem tornat a la rutina amb certes resistències. Les lleganyes dels dies llargs, calorosos, sense massa cotilles, encara pengen, com un record insistent, i els despertadors, maleïts, sonen a l'hora acordada. Ha arribat la carta, diuen, quina carta? La carta. Penso en el Coronel, que anava cada divendres a l'oficina de correus a veure si tenia carta, però no, mai no li arribava res, no tenia ningú que li escrigués. Aquí sí, aquí hi ha carta, encara que no digui gran cosa, o no digui res que no s'esperés. És 14 de setembre. La Mercè passa entre passejades per l'autovia, petards, llums i concerts. I vi, també vi, i cava esclar. Converses de fresca esgarrapades a un estiu que ha caigut. És la festa major. És 24 de setembre. Sense temps per un sospir, arriba Sant Miquel, la festa i la fira. Recordo quan anàvem a la fira, fa anys i panys, quan jo encara portava mitjons, sabates i pitxi. Arribàvem amb cotxe, i hi passàvem la tarda de diumenge, meravellats amb tants colors i tantes aromes. És el que més recordo. Això i el sol de tardagor. És 29 de setembre. Demà toca arrencar un full al calendari, i continuar, com la vida, que és allò que passa mentre estem entretinguts en una altra cosa.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua