Passa al contingut principal

Agricultura terapèutica

Són quarts de tres de la tarda, i encara no he dinat. Va de poc, perquè, d’aquí a una estona, quan acabem de repassar algunes qüestions de feina, anirem a un menjador que hi ha al Campus d’Alimentació de Santa Coloma de Gramenet. En el trajecte, des d’un despatx de professor que, abans, havia estat cel·la de pacient mental, fins al menjador, passem per un cami agradable, amb plantes i arbres a banda i banda, i edificis que semblen tan ben acomodats a l’entorn com si haguessin crescut amb arrels, tronc i branques. Diversos pavellons aïllats formen un conjunt de petites edificacions noucentistes que havien servit com a casa de salut i benestar, com el descrivia l’arquitecte que havia rebut l’encàrrec de la Mancomunitat. S’hi han afegit alguns edificis nous sense destorbs, perquè, com diríem, s’han integrat en l’entorn, i ara, el centre de salut mental es redueix a un pavelló funcional, i la resta són centres docents i de serveis. L’amfitrió explica durant el trajecte a peu que el conjunt arquitectònic i la ubicació responien a una visió moderna de la psiquiatria. El malalt no estava reclòs ni lligat, sinó que, entre altres coses, participava de teràpies com les feines agrícoles. Dinem de manera frugal, austera diria. Les estovalles, de paper, porten marcat el nom d’Emili Mira, un psiquiatra que va créixer i es va formar a la Barcelona de primers de segle xx, i que va obtenir el reconeixement internacional i el silenci de l’Espanya franquista. M’interesso per aquest terapeuta, que havia format la primera càtedra de Psiquiatria a Barcelona, i que va aconseguir millores en l’assistència i en el benestar dels malalts interns. Em va cridar l’atenció, sobretot, que les feines agrícoles formessin part de la teràpia a Torribera, a Santa Coloma de Gramenet. I vaig pensar que també a moltes escoles s’ensenyen els valors de la constància i la paciència a través de les feines en un hort. A més, veure com créixen les hortalisses augmenta l’autoestima, i la confiança en les habilitats pròpies és molt important per a l’equilibri personal. Déu ser per això que hi ha la sospita que el desenvolupament urbà ha generat un increment de determinades malalties mentals. I, en tot cas, una més que sospita que en el medi rural les malalties mentals no es desenvolupen de la mateixa manera que en el medi urbà, per diferents factors, entre ells, la tolerància social. Per això, l’agricultura, a més de sector econòmic bàsic, perquè subministra aliments a la població, és també una font d’equilibri anímic i físic. Permet el treball manual, el gaudi d’olors diferents i de textures diverses, es practica a l’aire lliure i, finalment, permet la contemplació del fruit de l’esforç. Per això, com més horts, millor. Com més horts, més salut.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua