Passa al contingut principal

Portes obertes

És divendres, i l’escola s'ha obert als pares dels alumnes, i als pares, tant si vols com si no vols, ens toca complir. La meva petita està excitada, m'explica que és molt famosa, saps per què, mama? Perquè tens moltes amigues al pati? Se m'ocorre que una nena de primer de primària ha de ser famosa per coses d'aquestes. No, contesta ella. Et rendeixes? Sí. Doncs és que a les portes obertes vindran periodistes i sortirem a la tele. Carai, això sí que és ser famosa! La meva gran fa de suport als visitants i als professors en els tallers, com els seus companys de secundària. Els pares, una mica trapelles, aprofitem que fan d'informadors per preguntar-los on es fa una activitat determinada, com s'hi va, i, finalment, demanar-los que ens hi acompanyin, encara que sapiguem anar-hi. Ells, obedients i atents, pugen i baixen escales, i faciliten tota mena d'indicacions amb un somriure mentre nosaltres riem de la nostra brometa. Els de batxillerat presenten els projectes d'empresa en una mena de fira d’emprenedors, i confien que els pares, clients amb potencial per invertir, compraran els productes que han dissenyat i fabricat. Alguns, com el carregador portàtil de dispositius mòbils, tenen bona pinta. Les portes obertes serveixen per donar a conèixer els projectes educatius dels centres, i facilitar la tria. També per fidelitzar els que ja van apostar en el seu moment per aquella escola. Conèixer com es comporten els nens i els no tan nens ajuda, suposo, a posar ordre en les opcions de centre escolar. En l'activitat de teatre, els alumnes de sis anys, que havien creat una titella, l'han de presentar en públic. L'han dissenyat, li han donat forma, li han posat nom, i ara li han de posar la veu. Com et dius? Pregunta el professor, i el nen contesta Furby. Quants anys tens? Tres. Què és el que més t'agrada? Jugar a futbol. Ensenya'ns com jugues, Furby. I així passen altres futbolistes, dibuixants i veterinaris. Finalment, una titella de sis anys explica que vol ser “la que posa les estrelles Michelin”. Per sort, el seu menjar preferit són les pizzes. Hora de dinar, i tots – els que havíem reservat, esclar - al menjador de l'escola. Saludable, equilibrat i... sorpresa! Amb bon gust. A les cinc, tothom cap a casa. Tanquen les portes i aquell univers d'infantesa, allò que passa entre timbre i timbre, torna a l’estat habitual, els nens perseverant en la tasca de fer-se grans, els pares a la feina i jo satisfeta perquè hi hagi escoles molt millors que les dels anys 60 o 70, les que em va tocar viure a mi. Mentiria si no digués que tinc bons records d'algunes monges del col·legi. No puc dir el mateix del colegio nacional on vaig anar fins als nou anys. En cap cas, però, no ens van obrir un ventall tan gran per triar com divertir-nos en la vida mentre ens guanyem els cigrons.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua