Passa al contingut principal

Lavabos nous

Arribo a l'estació de Sants des de Lleida. Són quarts de quatre, i he passat el matí entretinguda en afers diferents, però cap d'ells ha inclòs una visita al lavabo. Així que miro l'hora, faig càlculs i decideixo que el més pràctic és anar al lavabo a l'estació. Els coneixia molt bé, però feia mesos que no hi anava, i no esperava trobar cap sorpresa més enllà de l'habitual munt de papers eixugar mans fora de lloc, paper higiènic absent, algun vàter que raja aigua sense control i tolls al terra. Per això, l'impacte de trobar un dispensador de tiquets d'accés als lavabos va ser més important. Em vaig posar a la cua, i vaig veure com una senyora obria la bossa i treia el moneder. El primer que em va venir al cap va ser la imatge de les senyores assegudes al tocador femení, amb un parell o tres de rotllos de paper higiènic a la vora i una bossa lligada a la cintura. Si volies paper, havies de pagar, i mira que eren ben austeres! Preguntaven si en volies senzill o doble, i tu et senties, es miri com es miri, agredida en allò més íntim. Això era al principi, després ja t'acostumaves a demanar doble de paper, que eren quatre ratlles, i no dos, com el senzill, independentment de si la funció era més ràpida i lleugera. Ja buscava la senyora, indefectiblement grossa i asseguda al meu imaginari, quan vaig caure que la del davant treia una moneda i la ficava en una ranura. Vaig obrir la bossa i vaig treure el moneder. Vaig llegir les instruccions enganxades a la màquina dispensadora d'accés, i vaig buscar una moneda de 50 cèntims, tot i que ja m'advertien que es tornava canvi. No sabia què passaria després, si la màquina escopiria dues ratlles de paper higiènic o hauria de mirar si hi havia opció de triar doble ració. Finalment, va sortir un paper amb codi de barres, logotip de l'empresa, i import en forma de val de descompte en botigues adherides. Les barres d'accés es van relaxar i em van permetre entrar. Tot just abans de la porta del lavabo, vaig veure una publicitat que explicava que es tractava d'un sistema d'higiene de primer nivell. Les rajoles, de color verd herba, volien reflectir, imagino, frescor, que sembla sinònim de neteja, que també hi era. Només entrar al cubiculum individual, vaig constatar que hi havia paper higiènic a dojo. Tampoc no calia pitjar cap botó ni tirar cap cadena per fer rajar l'aigua, només acostant la mà a un sensor, el mecanisme es posava en marxa. A la sortida, sabó abundant, sensor per a l'aigua de l'aixeta i sensor per a escopir paper eixugar mans. Un mostrari que permet fins i tot que Jack Nicholson en el paper de Melvin a Millor impossible entri en uns serveis públics. Per sort, al terra hi havia massa gotes d’aigua que s’havien transformat en un xip xap que recordava on era. Sembla que fa uns mesos que funciona, i jo, que tinc fixació pels lavabos, encara vivia a la inòpia. No hi ha dret!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua