Passa al contingut principal

Mares que treballen

He sentit i he llegit sobre les declaracions de la presidenta del Cercle d'Empresaris, he notat la salivera que ha caigut de la boca de més d'un, he llegit com es va voler explicar, i com va assumir que ha estat víctima d'ella mateixa. Mònica de Oriol diu que va voler denunciar en primera persona una situació generalitzada, i és que les dones entre 25 i 45 anys són potencialment mares i, per tant, potencialment usuàries de baixa maternal i, per tant, potencialment conciliadores de la vida familiar i laboral. He mirat de sentir el que deia i no el que diuen els que ràpidament denuncien discriminacions quan algú surt del guió oficial, i m'he mirat a mi mateixa i a les dones del meu entorn. Ja he passat dels 45 anys, així que no hi ha perill, ja no sóc al sac de les que poden tenir problemes de mocs o d'alletament. Ara formo part de la munió de persones que no són aptes perquè són massa grans, o això diuen. Per fortuna, he pogut veure com creixen les meves filles sense renunciar a res, això sí, m'he fet malabarista. M'he permès tenir més d'un objectiu de vida, i els he pogut aconseguir, així que em sento satisfeta. He de dir que conservo en la memòria una entrevista de feina, de fa 25 anys més o menys. Recordo que l'entrevistador va col·locar el meu historial en una pila determinada, al costat d'una altra pila, mentre em deia ja li trucarem. Em va poder la curiositat, i li vaig preguntar quin tipus de pila m’havia tocat. L’entrevistador em va confessar que em contractaria per moltes raons, però que una dona de la meva edat es quedaria embarassada de seguida, i no li interessava. Va ser un dels primers cubells de realitat que em van tirar a sobre. Em vaig sentir impotent, sí. Al meu voltant, altres dones fan mans i mànigues per a arribar a casa a l'hora del sopar, i segur que no aconseguiran mai la medalla a la millor mare. Senten com les seves mares, o les sogres – pitjor! – deixen anar comentaris sobre els nets. Si estan massa prims, massa ploraners, massa grassos o massa juganers és que troben a faltar la mare. I elles, mares treballadores que fan malabars, s'han d'empassar que les seves mares, o les seves sogres – pitjor! – les facin sentir culpables per no anar al parc cada tarda. Quan els nens tenen mocs, un xarop i cap a col·legi. Quan tenen dècimes, un antitèrmic, i cap al col·legi. Quan el nen ja diu prou i es posa amb febre o amb una infecció de cavall, la feina es fa des de casa, i es parla per telèfon mentre s'escalfa la sopa, i entre tecla i tecla, la mare fa un petó al nen malalt. Crec que la Mónica de Oriol volia denunciar aquest tipus de vida, almenys això espero, perquè estic convençuda que des del seu lloc n'ha vist de tots els colors. A l'altra banda, les crítiques són un munt d'hipocresia farcides de paraules buides. Conciliar no és fàcil quan una dona accedeix a un lloc de treball de responsabilitat, i aquesta qüestió s'ha de tractar amb més seriositat.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua