Passa al contingut principal

Nens de guerra

Camino de pressa amb la meva filla. Fem tard. Hem quedat amb una amiga i la seva mare, o a l'inrevés, per jugar i berenar. Ja funciona el bus? Em pregunta la petita. Sí, li dic. Uns dies abans havien anul·lat les parades de dues línies perquè l'alcadessa pogués fer l'encesa de llums de Nadal. Han quedat bé, diu ma filla, però la Gisela – la seva amiga – no va poder agafar el bus. Ens avança una parella, i caço al vol unes paraules d'ella: com poden dedicar-se a fer nens si estan en guerra? Es que no hi pensen? Xocolata, crusants, ensaïmades i conversa. I aquelles paraules que em ballen al cap. A casa, faig una cerca per a veure què hi ha sobre la natalitat en temps de guerra. Em fa l'efecte que és baixa per nassos, perquè els homes són al front, les dones fan el que poden i tot es troba destarotat. Les dades demogràfiques de la dècada dels anys 30 a Espanya em donen la raó: la natalitat cau a mesura que avança la guerra. Dels 3,3 fills per dona de l'any 1935, es passa a 2,12 l'any 1939. Una nota de France Presse recull que a Síria els naixements han caigut un 50% des de 2011, quan va començar la guerra. Tot i així, segur que aquella senyora encara se sorprendria que no fos més baixa, com si hagués de ser zero. Com que una cosa porta a l'altra, a banda de dades estadístiques també trobo testimonis de persones que han tingut fills durant una guerra. Tots els relats són de dones que han patit violència sexual, de dones que un dia van ser botí de guerra, o de dones que van patir una altra forma d'eliminar l'enemic amb la violació sistematitzada. Recordo quan l'Iman de Bòsnia va decretar una fatha perquè els homes es casessin amb les dones violades i eduquessin els fills en l'esperit musulmà. Va ser un bon intent, i l’honora, però no va ser la fatha més seguida pels fidels. Uganda. La identitat d’un nen està lligada a la identitat del pare, i a través d’aquesta identitat té accés a terres o pot contraure matrimoni. Mentre els fills cerquen, les mares reviuen els temps d’esclavitud sexual. Colòmbia. La violació com a tortura. Mares que van tirar endavant amb embarassos que no havien buscat, i finalment, amb els anys, els fills són seus i només seus. Birmània. Els batallons de violadors van tenir com a missió la violació sistemàtica de dones i nenes d'una ètnia determinada. Iraq, Líbia, Sudan, Congo, Txad, Sri Lanka, Afganistan, Ruanda. Quan hi ha un conflicte, una catàstrofe, una emergència, quan les institucions no hi són o no fan la feina, les dones s'exposen a un perill addicional que no es pot calcular, perquè no hi ha denúncies. Des de l'Europa del confort, sí, podem posar una altra bena als ulls per exclamar-nos que no era el moment de tenir nens. Alguns, fills de l’esperança, altres, fills de l'horror.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua