Passa al contingut principal

Secrets

Una amiga m’ensenya fotos d’un viatge a Sant Petersburg. N’hi ha algunes de l’Hermitage, el gran museu que va incorporar el Palau d’Hivern dels tsars i una immensa col•lecció d’obres d’art. Em captiva una d’una pintura i li pregunto de qui és. No ho sap, però confessa que a ella també li va agradar molt. Per sort, en l’era de la informació, amb perseverança i una mica de paciència, tot és possible, i descobreixo El amants, de Gulio Romano, un deixeble de Rafael que va treballar com a assistent del gran pintor italià en molts frescos de les galeries del Vaticà, seguint el disseny del mestre.
Els amants mostra un home i una dona asseguts sobre un llit, nus, a penes coberts per un tros de llençol, ella amb la iniciativa, ell que es deixa fer, enredats en preliminars evidents de joc íntim. Al costat dret, una vella amb el cap cobert, descalça, ha obert la porta i guaita des del llindar. La meva amiga diu que els va semblar la sogra que enxampa la parella. Oh, no, no, li dic, impossible, no pot ser la sogra, són amants! Els matrimonis no feien aquestes coses. Havíem passat per alt el detall d’un gos que impedeix l’entrada a la vella, i se m’acut pensar que entrava a robar. A robar què? Joies, diners? Potser secrets, sí, que estimulen la temptació. Ja ho diu la història, almenys la bíblica, que tots som fills de la primera temptació per descobrir el gran secret de l’arbre de la saviesa.
Provocar la curiositat per destapar el que hi hagi d’ocult és, milers d’anys després, una bona fórmula per atraure la gent, i per això les rutes de la Lleida secreta han de tenir èxit per força. Algú dirà que encetar amb l’Hermitage i anar-se’n a Lleida té el seu què, i sí, déu ser així, però si la cosa va de secrets, n’hi ha a tot arreu, fins i tot a Fraga - em tira el poble -, que no podia ser diferent.
Les últimes setmanes, despunta alguna cosa més que pedres, i s’ha obert la polèmica sobre la propietat de l’edifici de l’antiga església de Sant Josep, després Centre d’Iniciatives Culturals. És de l’església o de l’Ajuntament? En el Registre de la Propietat, consta el Bisbat de Barbastre – Montsó com a propietari, des de 2006, amb la fórmula “des de temps immemorial”, sense cap altre document. En canvi, a l’Arxiu Municipal de Fraga s’hi troba l’acta d’un ple de 5 d’agost de 1894 que recull l’autorització al Bisbe de Lleida per utilitzar l’edifici per a culte, sense privar els veïns del local. Cessió d’ús i no de propietat.
Ja ho va dir el Quixot, mentre buscava el palau de la seva estimada i es va trobar amb una construcció familiar: amic Sanxo, hem topat amb l’església.
Ara bé, en temps de calaixos eixuts, i quan s’han d’ampliar instal•lacions municipals per millorar els serveis públics, els comptes, com més clars, més llargs, com diuen els valencians.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua