Passa al contingut principal

Artificial

Passem per un poble de construcció relativament recent, a la vora d'un pantà. El poble vell va quedar a sota de l'aigua, i només quan baixa el nivell de reserves, apareixen el campanar i teulades mig enderrocades. No és el cas d'enguany, perquè hi ha prou aigua, així que deixem el poble vell per un altre dia. Mengem un gelat i algú, finalment, pronuncia la frase fatídica: aquest poble es veu artificial. Ja hi som. Algú coneix algun poble, ciutat, fins i tot llogaret que sigui natural? Doncs no, així que aquest n'és un tan artificial com qualsevol altre, replico. Però no tinc gaire èxit, perquè l'altre insisteix. Sí, ja, tots els pobles són artificials, però aquests nous semblen més artificials que els altres, no sé, no tenen història. Pobles que no tenen història s'aplica a les construccions nascudes després que un pantà anorreï les anteriors, a Nova York en particular i a totes les ciutats nord-americanes en general. No tenen història? Personalment, n'hi veig un munt, hi puc sentir l'ànima de persones que van haver de dir adéu a la casa dels avantpassats i es van haver de fer amb una casa nova, amb uns carrers nous. Hi veig l'ànima d'aquells que van recórrer milers de quilòmetres per trobar una vida millor, en un lloc on tot estava per construir. Hi veig ànima i història. Gens de natura, ho accepto. Fem un passeig, i, abans d'agafar el cotxe, trobem una parada de fruita. El mateix que es queixava de l'artificialitat del poble, ara comenta alegrement que aquesta fruita deu ser natural, perquè ve directament de pagès. Carai! Dic que no conec fruita artificial, que tota la fruita que menjo és natural! S'enceta, irremeiablement, un llarg monòleg sobre la diferència entre l'alimentació natural i l'alimentació artificial. Sé que sóc a punt de convertir una relació cordial en una enemistat, i per això només deixo anar: però jo no menjo fruita artificial. Es posi el que es posi per produir-la, és natural, vaja, que no és de plàstic. Resulta complicada la conversa amb persones que han decidit que volen jutjar el pa i el sostre com si fos una religió i ells, predicadors de la nova paraula. No n'havia tingut prou de naturalitats i artificis que l'endemà, mentre prenc un cafè i passo fulles d'un diari qualsevol, se m'ocorre entretenir-me a llegir una columna que escriu un opinador qualsevol. Tracta de l'alimentació natural como si hagués descobert la sopa d'all, i llavors és quan em començo a preocupar. Si no fos perquè no sóc de les que parlen amb fulles de paper, li explicaria que ha costat molt arribar a tenir un rebost tan ple, i que tot, tot el que mengem és natural. Tant se val. La moda natural ha arribat, i no pararem fins que no aprenguem que omplir el cistell costa sol, aigua, terra, esforç i també tecnologia i coneixement. Que no ens el prenguin.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua