Passa al contingut principal

El dia de la carn

A casa hem fet corder per dinar, per allò de les tradicions. Ens agradar conservar els bons costums, alimentar-los i adelitar-nos-hi amb la sana intenció de retenir a la memòria un instant de satisfacció. Els altres, els mals costums, en canvi, els mirem d’eliminar o, si són inevitables, procurem que ens destorbin el mínim possible.
A casa som gent compromesa. Creiem fermament que la finalitat última de la civilització és l’oci, amb el cultiu de les arts com a entreteniment principal i, si pot ser, exclusiu.
Segurament, els addictes al treball i a la resignació ens acusaran d’hedonistes – sí! – i de ganduls – no!, això no, jeure per jeure és avorrit, llegir una bona història o contemplar com cau la pluja fina sobre l’herba és edificant.
En qualsevol cas, la història ens dóna la raó. El nostre món, l’occidental sobretot, avança des de fa segles per esgarrapar hores de lleure al temps de les obligacions. I com més civilitzada és una societat, menys hores treballa. Mireu si no els torns de treball a la Xina i a Alemanya, i ja m’explicareu en quin país us estimeu més viure.
La llengua també ens dóna la raó. Abans, quan es podia parlar sense que els correctíssims posessin el crit al cel, si algú es deixava l’esquena es deia que treballava com un negre. Mai no he sentit la comparació amb un suec o un americà.
De tota manera, la nostra fe no està ben vista. Per una banda, tenim els calvinistes, que entenen el treball com un deure sagrat que forma part de la virtut moral. D’una altra banda, tot i que per als catòlics el treball és un càstig diví, i aquesta concepció els podria fer més propers a nosaltres, la resignació i l’acatament a l’autoritat els allunya de la bellesa i la llibertat, fonamentals en la nostra creença.
El fatalisme d’altres cultures, assimilable a la predestinació, tampoc no té res a veure amb la defensa de l’oci com a finalitat última de la civilització. La bellesa, el plaer, el goig no són gaire amics del cap baix.
Deia que avui a casa hem fet corder. Celebrem el dia de la carn. Hem passat una bona quaresma, amb peix, verdures, fruites, carns i embotits, dolços i vins. I ara, per acabar-ho de complimentar, una espatlla rostida amb patates, ceba i alls confitats. Abans, prendrem una crema de porros amb daus de salmó fumat. Per a postres, maduixes del Maresme. Encetarem un negre de la vall de Riucorb, i entretindrem la tarda amb una ampolla de cava.
Avui dedicarem el dia a tots aquells que ens fan la guitza cada primavera: els sense carn. Ah, que no n’heu sentit a parlar? Sí, home, són aquest grup de vegetarians que han recuperat l’esperit de la Quaresma, que proclamen que no s’ha de menjar carn i celebren el seu Dia Mundial a finals de març, vestits amb fulles de col i d’enciam. Què voleu que us digui? Ni peix?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua