Passa al contingut principal

Vides superposades

Poso un gat viu en una capsa opaca d’acer, acompanyat d’un comptador Geiger i una substància radioactiva, i m’asseguro que el gat no pugui tocar res. Marco el temps: una hora. La substància radioactiva tendeix a decaure, però no tinc cap seguretat que ho faci, així que pot ser que hi hagi algun àtom que es desintegri i emeti radioactivitat o no. Si es desintegra, el comptador Geiger activarà un martell que li donarà un cop al gat que el matarà. Si la substància no es desintegra, el martell no s’activarà i el gat no morirà.
Com que no sé el que passa dins de la capsa, mentre no l’obri, el gat està mort i viu alhora.
Ara bé la cosa, que en el moment en què poso punt i final a l’experiment, l’estat potencialment dual del gat entra en coherència amb el meu estat de persona que no té res millor a fer i es defineix: viu o mort, aquesta és la qüestió, com diria l’amic Hamlet.
La idea és que, segons una interpretació ben estesa en el món científic, jo em puc haver trobar el gat mort, però és ben viu en un univers paral·lel. És més, podria ser que en un altre univers només estigués una mica estabornit.
(Nota: aquest és un experiment mental que va publicar el físic austríac Erwin Schrödinger l’any 1935 i es coneix com El gat de Schrödinger, que ningú no pensi que faig coses rares quan m’avorreixo).
La teoria dels universos paral·lels es va proposar fa 60 anys per explicar alguns misteris i paradoxes de la mecànica quàntica. Ve a dir que cada vegada que apareix una possibilitat física, l’univers es divideix, i per a cada alternativa possible es crea un univers propi.
Tot es fonamenta en la predicció que una partícula no existeix realment fins que s’observa. Mentre ningú la miri, la partícula ocupa una nebulosa d’estats superposats en el temps. Però, i aquí ve quan la maten, en el moment en què algú, deliberadament o no, hi intervé, la partícula és obligada a adoptar un estat concret.
Hi ha dies que em poso sentimental (això sol passar quan miro un telefilm, potser tot aniria millor si canviés de canal). Llavors cavil·lo sobre què hauria estat de mi si aquell rampell, aquell absurd, aquell camí, aquella arracada, la cortina, el bolígraf, la veïna, el cosí, aquell el que sigui no s'haguessin presentat.
Si anem a la pràctica, i els científics tenen raó, jo sóc com sóc per culpa de la tafaneria de la gent, no per culpa meva. Perquè, benvolgut lector, si vostè no hagués obert les pàgines del suplement i hagués llegit aquest article, segurament, servidora, en comptes de ser ara davant de l'ordinador, podria gaudir del creixement de l'herba acompanyada d'un senyor encantador que està pendent dels meus capricis, ni que sigui matemàticament.
Així que he decidit demanar a tothom que només em tingui en compte en el moment determinat en què em toqui la loteria.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua