Passa al contingut principal

Senyor Esteve

L’avi Esteve va explicar al mestre que l’Estevet volia ser botiguer, com el pare, com l’avi, com el besavi, com tota la família, i que no li havia d’ensenyar gaires coses, perquè distreuen del negoci. Que aprengui poc, li va demanar, però que aprengui pràctic. Amb les quatre regles n’hi ha prou: sumar i multiplicar. A restar i a dividir, no cal que l’ensenyi, mestre, que restar i dividir ja és un luxe del qual també podria passar-se’n. Eren les quatre regles per ser al darrere del taulell, perquè l’avi Esteve tenia el calaix com a motor de vida. No li demaneu dimensió espiritual al bon home, perquè vivia per despatxar i comptar.
L’Estevet es va fer gran i es va assemblar als homes de la família, menestrals que adoraven la Mare de Déu del Puny Pret. El seu germà Ramonet, en canvi, va sortir artista, i això dels diners no l’ocupava, sobretot, de ben segur, perquè no li calien. I és que els Estevets havien treballat i estalviat prou perquè en Ramonet pogués dedicar-se a la vida bohèmia i a les arts.
Santiago Rossinyol, en l’Auca del senyor Esteve, relata la història dels menestrals, i també de les inquietuds d’aquells que, criats a l’escalfor de l’estalvi, frisaven per canviar la societat catalana inculta i practicista per una altra que incorporés la cultura i el gust per la creativitat. L’Estevet i en Ramonet, dos imatges de la societat de les primeries del segle xx, es reconcilien i retroben, per fi, la comunió de la botiga i les belles arts: l’Estevet posava els diners perquè en Ramonet creés, i el Ramonet aportava al seu germà aquella sensibilitat que fa créixer l’esperit.
El problema va arribar quan l’Estevet es va trobar amb el calaix eixut, i això que els carrers no eren mullats. Per molt destre que fos en la suma i la multiplicació, la resta i la divisió eren difícils de combatre. Per això, li va haver de dir al Ramonet que s’havia acabat el bròquil, i que fins i tot les garrofes les havia de guanyar.
En Ramonet es va rebel•lar, reclamava el que considerava seu, i encara retreia que havien quedat d’incrementar l’assignació, com si el pacte al qual havien arribat fos inamovible. Ramonet, Ramonet, si no puc pagar el col•legi dels nens, si he d’anar a emprar perquè ens visiti el metge, com vols que et compri pinzells i llenços, d’on vols que tregui els calés perquè escriguis? Però en Ramonet no afluixava. La cultura no és un luxe, ni un caprici, ni una frivolitat, deia irat. La cultura és motor de progrés i benestar, insistia. És l’economia, imbècil! li va haver de contestar l’Estevet, com si fos un Clinton enfrontat al Bush més popular pels èxits en la despesa sumptuària de la política exterior.
Si ens en sortim, si el Ramonet i l’Estevet arriben a un pacte on la cultura també faci caixa, la cosa no haurà passat d’una baralla entre germans.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua