Passa al contingut principal

Els tres porquets

Hi havia una vegada tres germans porquets que vivien al bosc. Un llop emprenyador els empaitava a tota hora, i per això van decidir fer-se una casa. El petit, un gandul, se la va fer de palla. El mitjà, treballador però no gaire, de fusta. El gran, en canvi, es va esmerçar en una casa de totxo amb xemeneia, i tant li va fer si podia jugar o no, la qüestió era treballar en un bon refugi.
En una versió prou estesa, el germà gran renya als petits perquè no fan prou bé la feina, i els adverteix de les conseqüències. En altres versions, el porquet gran no diu res i va a la seva. En la majoria, el porquet gran queda com un imbècil que treballa i la resta se n’aprofita.
Quan arriba el llop, d’una bufada fa caure la casa de palla, i el porquet mandrós es refugia a casa del mitjà. Amb dues bufades, la casa de fusta se’n va en orris, i els dos porquets, cames ajudeu-me, entren a la casa de totxos del gran, acaçats pel llop. Bufa que et bufaràs, com que la casa és sòlida, no cau. La bèstia pretén entrar per la xemeneia, però, per sort, i aquí hi ha discrepàncies en les versions, el germà gran feia sopes de naps i el llop es va cremar el cul i va fugir corrents, o bé es va escaldar amb l’aigua bullent, o bé els porquets encenen un foc que crema al llop.
En la versió dels germans Grimm, el llop, quan fa caure la casa de palla, es cruspeix el porquet petit, i després ataca la casa de fusta i es menja el porquet mitjà. Només se’n salva el porquet treballador i previsor. I és que, com diu el contista Pep Bruno, d’alguna forma, la tragèdia ha de passar a la ficció perquè després la vida ens trobi preparats. Fer-ne adaptacions toves i digeribles, que ho sapiguem, no ensenya els nostres fills el valor de l’esforç que tant ens agrada posar-nos a la boca.
Hi ha versions del mateix conte que són insuportables de tanta correcció a què aspiren, per això m’imagino que James Finn Garner va riure una mica quan va escriure, el 1994, la sàtira Contes infantils políticament correctes. Els tres porquets viuen en harmonia amb l’entorn, i construeixen cases amb els materials de la zona: palla, fusta i totxos fabricats amb fems i argila. El llop, un imperialista carnívor amb idees expansionistes, volia enderrocar les cases dels porquets per construir-hi urbanitzacions. Aconsegueix els seus propòsits fins que arriba a la casa de totxos, però no la pot fer caure perquè li agafa un infart de tant menjar greixos saturats. Els porquets fan una crida a la comunitat internacional de porquets, acaben amb les urbanitzacions especulatives dels llops i funden una societat on l’educació és gratuïta, la seguretat social, universal, i els habitatges, assequibles. L’autor afegeix una nota al final del conte que adverteix que cap llop no ha patit lesions durant la redacció del conte. Superb!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per sucar-hi pa

Déu ens dó ser catalans | per menjar bon pa amb tomàquet | amb un raig d’oli discret | i un pols de sal si fa falta; | pa de pagès si pot ser, | que és més saborós que els altres, | i tomàquet ben madur, | però que no ho sigui massa, escrivia Miquel Martí i Pol. El pa amb tomàquet és un prodigi cultural, un encontre entre la cultura europea del blat, l’americana del tomàquet, l’oli d’oliva mediterrani i la sal de la terra que va consagrar la cultura cristiana. Aquest prodigi alimentari és una ocurrència dels catalans, que ha esdevingut un signe d’identitat equivalent a la llengua o a la llet materna, afirmava Manuel Vázquez Montalbán. I així deu ser, perquè en el llenguatge de signes en català, el tomàquet se simbolitza amb una mà que suca el pa amb tomàquet. En canvi, en castellà, les mans subjecten un tomàquet per al sofregit, i sabem que els signes lingüístics reflecteixen la cultura i les relacions socials d’una comunitat. Aquesta cosa tan nostrada, que no és ben bé un plat, sinó

Crits de guerra

Desperta Ferro! i Aragó, Aragó! són els crits de guerra més coneguts dels almogàvers. Els bramaven alhora que picaven al terra amb les ferres de batalla, i llavors representa que l’enemic agafava canguelis amb el sorollam i les espurnes que aixecaven. I és que, sense cridòria, no eren gran cosa, més aviat apareixien bruts i ronyosos, amb els cabells llargs i una barba crescuda, ennegrits pel sol i abillats de manera escassa, amb avarques als peus, tant si era estiu com hivern. Tot això passava els segles xiii i xiv. El corpus de sang, el 7 de juny de 1640, 500 segadors i un bon grapat de barcelonins van entrar al palau del virrei Dalmau de Queralt al crit de Muiren els traidors! , una clamor que ha estat actualitzada gràcies a la televisió, i també Muira el mal govern! , que ben bé es podia haver reciclat. Era l’època, per cert, en què el famós comte duc d’Olivares iniciava una ofensiva que li costaria el desterrament. Entre els segles xiii i xvi, quan algú presenciava un fet delict

Malentès

Malentès no és el mateix que mal entès, entre altres coses perquè malentès és un substantiu i mal entès està format per un adverbi i un participi, concretament del verb entendre. Exemples que poden donar llum a la diferència serien: això ho tenia mal entès, i ara que m'ho has explicat, ho tinc clar; hi ha hagut un malentès entre nosaltres, i, si en tornem a parlar, potser ho aclarim. També hi ha diferències entre mal de cap i maldecap. El primer, és un mal empipador, com el mal de panxa o el mal d'esquena; el segon, és una preocupació que neguiteja o fa mandra i que en tot cas, si fa mal, és més aviat a l'esperit. El mal de cap, també el maldecap, poden produir patiment. El malentès pot produir maldecap. Tenir mal de cap pot ser motiu per haver mal entès alguna cosa. Quines coses tenen les paraules, segur que per això la paraula, la lletra, que tants malentesos i tants maldecaps poden produir, són també una bona fórmula per a asserenar l'esperit. No hi ha mal que no gua